شايد به دفعات شنيده و يا خوانده باشيد كه روغن موتور را در 5000 ، 10000 كيلومتر و يا بيشتر ، بايد تعويض نمود . دليل ذكر اين اعداد براي كاركرد وغن چيست و چرا براي روغن هاي مختلف متفاوت است . مجموعه مطالبي كه در خصوص روغن موتور ارايه خواهد شد ، اطلاعات مناسبي را در خصوص موارد تاثير گذار در تعويض روغن در اختيار خوانندگان محترم قرار خواهد داد .
 

چرا روغن موتور بايد تعويض شود ؟
روغن از زمان شروع بكار موتور در معرض اكسيده شدن و تجزيه حرارتي قرار گرفته و روغن پايه آن آلوده شده و از كيفيت آن كاسته مي شود وهمچنين مواد افزودني استاندارد آن نظير مواد افزودني پاك كننده نيز، مصرف مي شوند . در اين حالت خاصيت روانكاري ، پاك كننده و جذب ذرات معلق و ناخالصي ها ، كاهش مي يابد .
 

آيا سياه شدن روغن موتور نشاندهنده زمان مناسب تعويض روغن است ؟
اين تصور كه سياه شدن روغن نشانه خراب شدن وعدم كيفيت آن مي باشد ، صحيح نمي باشد . اگر در دستگاه يا موتور خودرو روغن پس از مدتي تغيير رنگ ندهند و اصطلاحا" سياه نشود ، مي بايد در اسرع وقت آن را تعويض نمود زيرا ، سياه شدن شدن روغن به علت خاصيت پاك كنندگي دوده ناشي از احتراق و جذب ذرات معلق و ناخالصي روغن موتور مي باشد . در غير اين صورت ، ذرات ناخالصي و دوده بر روي قطعات متحرك موتور رسوب كرده و ‌باعث جلوگيري از انتقال حرارت ، ساييدگي زودرس قطعات ، روغن سوزي ، كاهش راندمان و توان موتور مي شود .
 

عوامل موثر در مدت زمان كاركرد و تعويض روغن موتور :

  1. شرايط كاري موتور مانند : رانندگي با سرعت بالا، رانندگي با بار بيش از حد استاندارد در جاده هايي با شيب زياد ، در جا كاركردن زيا موتور در ترافيك هاي سنگين ، رانندگي با سرعت بالا در هواي سرد قبل از گرم شدن روغن موتور ، خاموش روشن نمودن موتور به دفعات زياد در هواي سرد و رانندگي در جاده هاي خاكي و گرد و غبار به مدت طولاني
  2. كيفيت احتراق موتور ( تنظيم به موقع موتور و رفع ايرادات برقي و سوخت رساني )
  3. كيفيت روغن موتور و سوخت مصرفي
  4. كيفيت فيلتر هاي هوا و روغن و تعويض به موقع آنها
     

نوع و كيفيت سوخت مصرفي چه تاثيري در تعويض روغن دارد ؟
سربي كه براي بهسوزي به بنزين اضافه مي شد ، پس از ورود به روغن موتور باعث اكسيده شدن سريعتر روغن و افت كيفيت روغن مي گرديد كه خوشبختانه در حال حاضر حذف شده است . بنزين با اكتان پايين به دليل ايجاد احتراق ناقص و اضافه نمودن دوده به روغن مي شود كه اين موضوع نيز با كاهش خاصيت روانكاري روغن مي شود . استفاده از بنزين هاي سوپر متناسب با تكنولوژي موتور ، اين مشكل را تا حدودي بر طرف مي كند .


آيا نوع روغن در مدت زمان تعويض آن ، موثر مي باشد؟
با پيشرفت تكنولوژي ساخت موتورها ، شرايط كاركرد موتور از لحاظ افزايش دور ، نسبت تراكم بالا ، دماي احتراق بيشتر ، فشار زيادتر به ياتاقانهاي ثابت و متحرك بيشتر شده است . لذا در اين راستا سازندگان روغن موتور را براين داشته است تا روغن هايي مستناسب با تكنولوژي موتور ها يا زمان تعويض بيشتر توليد نمايند . امروزه با توجه به استاندارد هاي زيست محيطي ، تبخير و كاهش سطح روغن موتور محدود شده است و سرريز روغن به منظور تامين كسري روغن موتور كاهش يافته است .

از آنجا كه در بازار انواع روغن ها با درجات و كيفيتهاي مختلف موجود مي باشد ، پيشنهاد مي شود با رجوع به دستور العمل كارخانه سازنده خودرو ، نسبت به استفاده از روغن توصيه شده و تعويض به موقع آن با توجه به نكات بيان شده ، اقدام نماييد .


انتخاب روغن مناسب ، تضمين كننده عمر طولاني و راندمان بالاي موتور:

براي انتخاب يك روغن موتور خوب ، عوامل و پارامترهاي مختلفي بايد مدنظر قرار گيرد. يك روغن موتور مرغوب ،‌داراي گرانروي مناسب و ضريب اصطكاك بسيار پايين بوده و توانايي روانكاري بخش هاي مختلف و قطعات متحرك موتور را داراست . ضمنا" روغن موتور علاوه بر سازگاري با تركيبات پليمري موجود ؛ بايد داراي اثرات بازدارندگي خوبي در مقابل زنگ زدگي ،‌ خوردگي ،‌اكسيداسيون و سايش باشد .


وظايف روغن موتور به طور كلي شامل موارد زير مي باشد :

  1. كاهش اصطكاك قطعات متحرك موتور
  2.  كاهش سايش قطعات موتور
  3. خنك نمودن قطعات داخلي موتور
  4. تميز نگهداشتن قطعات داخل موتور از دوده و تركيبات حاصل از تجزيه روغن و رسوبات بين قطعات
  5. آب بندي كامل بين سيلندر و پيستون
  6. محافظت قطعات موتور در مقابل خوردگي
  7. كاركرد بهينه قطعات متحرك موتور در دماهاي مختلف


پايه گرانروي روغن :

ويسكوزيته يا گرانروي ، مقاوت سيال در مقابل جاري شدن است . از لحاظ گرانروي ، روغن به دو بخش تقسيم مي شود .
 

  • الف : روغن هاي تك درجه اي Mono Grade
  • ب : روغن هاي چند درجه اي يا چهار فصل Multi Grade


امروزه استفاده از روغن هاي تك درجه اي مانند 30 يا 40 ، در موتورها توصيه نمي شود و روغن هاي چند درجهاي (‌چهار فصل ) ،‌كاربرد بيشتري دارند . اين روغن ها مطابق طبقه بندي SAE ( انجمن مهندسي خودرو ) ، به صورت زير تعريف مي شوند . 20W50 , 10 W 40 . عدد قبل از W نشاندهنده گرانروي روغن موتور در دماي پايين بوده و هرچه اين عدد كمتر باشد ، قابليت استفاده در دماي پايين تر را دارا است . عدد بعد از W ، نشاندهنده گرانروي در دماي بالا بوده و هرچه اين عدد بزرگتر باشد ، روغن در دماي بالتر چسنده تر و سفت تر خواهد بود .

مهمترين و با اهميت ترين خاصيت روغن ، حضور آن ازلحظه استارت تا خاموش شدن موتور به صورت بي وقفه است . به نحوي كه با تمامي قطعات متحرك و ثابت د رتماس باشد . لذا ويسكوزيته روغن بايستي به گونه اي انتخاب شود كه بهترين حالت روانكاري را در كمترين زمان ، ممكمم سازد . ضمن اينكه خودرو در حالت سرد به راحتي استارت خودروده و بدين ترتيب عمر باتري و استارت طولاني تر شود .


مشخصات روغن :

انستيتو نفتي آمريكا APIبراي طبقه بندي روغن ها بر چسب كيفيت و فناوري ساخت آنها كد بندي خاصي ابداع نموده است . حرف اول ، معرف نوع موتور محل مصرف ( حرف C براي خودروهاي ديزلي و حرف S براي براي خودروهاي بنزيني )‌و حرف دوم ، نشاندهنده سطح كيفيت روغن خواهد بود . به اين مفهوم كه حرف A پايين ترين سطح كارايي را نشان مي دهد و با بالا رفتن حروف سطح كارايي نيز افزايش خواهد يافت . مانند SG , SJ , SL , SM ,… سطوح كارايي بالاتر ، نشان از ميزان افزودني هاي بيشتر در روغن بوده و در تست ازمايشگاهي و عملكردي ، شرايط حادتري را تحمل مي كنند . افزودني هاي مختلف ، مقاومت روغن را براي شرايط سخت حراري و فشار زياد موتور بهينه مي كنند .

روغن هاي توصيه شده توسط شركت هاي سازنده خودرو داراي خواص لازم بوده و نبايستي افزودني هاي متفرقه موجود در بازار را به آن اضافه نمود . زيرا موجب اختلال در عملكرد و خواصي كه از باتدا در روغن وجود دارد مي شوند .


نكات مهم :

  1. سياه نشده روغن در حين كاركرد ، نشانه مرغوبيت آن نيست بلكه به اين معناست كه روغن قابيت جذب ذرات اسيدي و ناخالصي را نداشته است .
  2. از تركيب چند روغن با يكديگر و مصرف همزمان آنهادرموتور خودداري نماييد .


معرفي و علائم شناسايي روغن هاي ايساكو :

  • معرفي روغن موتور SG 20 W 50
    اين روغن موتور ويژه مصرف در خودروهاي پژوآردي ، روآ ، پيكان و كليه خودروهاي توصيه شده با اين سطح كيفي ميباشد .

 

  • علائم شناسايي :
  1. داراي عبارات API SG/CD , SAE 20W50 , SG 015 بر روي برچسب ظرف 2- درج لوگوي فارسي ايساكو بر روي برچسب ظرف
  2. حك لوگوي فارسي ايساكو بر روي ظرف 4 ليتري و لوگوي لاتين ايساكو بر روي در ظرف
  3. بر چسب با رنگ پس زمينه آبي روشن به همراه در آبي
  4. داراي سريال رديابي محصول
  5.  داراي ظرف و در پلمپ شده
  6. بسته بندي شده در ظرف هاي 1 و 4 ليتري


  • معرفي روغن موتور SJ 20 W 50
    اين روغن موتور ويژه مصرف در خودروهاي پژو 405 ، پارس و سمند و كليه خودروهاي توصيه شده با اين سطح كيفي ميباشد .

 

  • علائم شناسايي :
  1. داراي عبارات API SJ/CF-4 , SAE 20 W 50 , SJ020 بر روي برچسب ظرف
  2. درج لوگوي فارسي ايساكو بر روي برچسب ظرف
  3. حك لوگوي فارسي ايساكو بر روي ظرف 4 ليتري و لوگوي لاتين ايساكو بر روي در ظرف
  4. بر چسب با رنگ پس زمينه ابي روشن به همراه در خاكستري
  5. داراي سريال رديابي محصول
  6. داراي ظرف و در پلمپ شده
  7. بسته بندي شده در ظرف هاي 1 و 4 ليتري
+ نوشته شده توسط فرشاد زرافشان در 2010/7/28 و ساعت 12 |